DSJ on Tour Part 3 – Klasse 5/Grade 5

(please scroll down for english version)

Klassenfahrt nach Garut

Die Klassenstufe 5 ist in diesem Jahr nach Garut gefahren.

Nach 4 Stunden im Bus sind wir endlich an unserem Picknick-Platz Asep Stroberi angekommen. Dort gab es leckeres Essen und natürlich Erdbeer-Saft. Auf dem Spielplatz und dem Gelände gönnten wir uns eine Pause und rannten viel herum.

Anschließend sind wir zu dem Tempel Cangkuang gefahren, den wir nur mit einem Floß erreichen konnten. Unser Guide erzählte uns viel über die Fundstücke und wir hörten (fast) alle genau zu.

Dann ging es endlich zum Hotel. Wir konnten es gar nicht erwarten, zu erfahren, mit wem wir in einem Zimmer waren. Die Zimmeraufteilung war spitze und wir waren alle mit unseren Freunden zusammen. Nach einem Bad im Pool, einer Dusche und leckerem Essen, waren wir glücklich, auf unsere Zimmer zu gehen und mit unseren Freunden zu spielen.

Am nächsten Morgen ging es in die Chocodot – Indonesian Chocolate Factory. Dort haben wir nicht nur erfahren, wie Schokolade und Pralinen gemacht werden, wir konnten auch probieren! Mmmmmmh…. Lecker!

Nach einer ausgiebigen Schokoladen-Shopping-Tour, ging es weiter in den Rosengarten. Dort konnten wir rennen, spielen, schaukeln, uns austoben und Spaß haben. Nach dem Mittagessen haben wir uns die Adlerstation im Kamojang Park angesehen. Die Adler werden hier wieder aufgepeppelt und dann in die Freiheit entlassen.

Dann war Zeit für Fun Games und Flying Fox im Kamojang Ecopark. Das war cool!

Kurz bevor wir wieder zum Hotel zurückfuhren, machten wir einen Zwischenstopp am Kamojang Crater. Hier strömte warme Schwefelluft aus dem Boden. Unser Guide sagte, dass es zwar stinkt, aber sehr gesund sei. Herr Schneider probiert es sofort aus.

Der Schwefel-Dampf kam mit einer großen Geschwindigkeit und hohen Temperatur aus dem Boden. Das konnten wir sehen, als unser Guide ein Stück Papier angezündet hat.

Nach diesem Erlebnis, fuhren wir wieder zurück ins Hotel. Heute war Wellness in den Hot Springs angesagt. War das schön warm und angenehm! Alle ruhten sich aus.

Das Abendessen war heute richtig lecker. Es wurde gegrillt und es gab eine leckere Tomatensuppe!

Nach einer kurzen Nacht, wachten wir auf, mussten unsere Sachen packen und checkten aus. Unser heutiger Stopp war im Kampung Naga. Dort leben die Menschen sehr dicht beieinander und sehr einfach. Sie haben keinen Strom und erledigen alle Arbeiten ohne Maschinen: Reis stampfen, weben, Bambus schneiden,…. In einem großen Gemeinschaftsraum standen Instrumente, die wir ausprobieren konnten.

Das Dorf war sehr interessant, aber wir mussten 350 Stufen hinab- und später wieder hinaufsteigen. Puhhh, war das anstrengend!

Wie es in Indonesien üblich ist, haben wir dann noch einen letzten Zwischenstopp in einem Souvenir-Shop und kauften jede Menge Mitbringsel ein. Jetzt konnte es endlich nach Hause gehen.

Leider war viel Verkehr und Stau.  Alle Eltern und alle Kinder waren froh, als sie nach 8 langen Stunden Fahrt endlich wieder an der Deutschen Schule Jakarta angekommen sind. Da es schon sehr spät am Abend war, hatten wir am nächsten Tag schulfrei und konnten uns von den Strapazen erholen.

Klasse 5d und Frau Mandel

Garut Fieldtrip

Grade 5 went to Garut by bus. We left on Monday, 15th October at 7:30am. It took 5 hours to get to the Asep Stroberi farm. After we had lunch there we went to Cangkuang Temple where we also visited Kampung Pulo. We checked out the temple and after some minutes we went with the bus to our resort. Our resort was called Sumber Alam. After some minutes we arrived at the resort, everybody was tired. We went swimming in the pool and had lunch after that. Then everybody slept at 9:30pm.

On day 2, we went to the Chocolat factiory Chocodot and bought some chocolates. After that we drove to the Rose Garden Situhapa and had lunch, we played a lot and had fun. After we had lunch everybody walked back to the bus and we drove to a hospital for eagles. We checked out some of the sick eagles. Then finally we went to the ecopark and flew flying fox and tried out the archery. After that we had dinner in the hotel and went tired to bed.

The next day we checked out and drove to the Kampung Naga and walked 350 steps. After some hours we went back to the bus and drove home for 8 hours we happily reached home. And everybody was happy.

Fieldtrip to Garut

By Jasmin 5i

My name is Jasmin. I’m from P5. We went on fieldtrip to Garut. We went by bus. The teachers that came were Frau Mandel, Herr Schneider and Frau Romuli.

The first place we went to was Asep Stroberi, it was a strawberry farm and a restaurant. The choices of food were meatballs, rice, chicken, and some vegetables. Then we went to the Cangkuang Temple, we went there by boat and we saw some chickens. There we also visited a museum about old Muslim books and also visited Kampung Pulo.

The second day we woke up at about 5:38am. We ate breakfast then went to the Chocodot factory. Then we went to Rose Garden Situhapa and it was really beautiful there. We also went to an Eagle Conservation Centre, by then we were getting really tired and lazy. The last place we went to was Kamojang Ecopark. We went on flying fox and it was fun.

The last day we woke up at 5am again, we packed and ate breakfast. We went to Kampung Naga. Then we were really hungry so we ate lunch. We ate rice, chicken, fish, soup and tofu. Then we went to the bus and we went back to school by bus. We arrived at 10pm and we were really tired.

I think the fieldtrip was very fun. I got more independent, but I wish next time we could go snorkeling and coral reef planting. That would be fun. But overall, I think I like the fieldtrip.

Garut Experience

By Allison 5i

Hi, I am Allison. The DSJ school well only Primary 5 is going to Garut, Indonesia. The Primary 5 students is going with Frau Mandel, Frau Romuli and Herr Schneider. We have three days to spend in Garut. We went to Garut on the 15th October.

On the first day around 7:30 am, we just left our school and went on the bus. Around 12:30 we just arrived to Garut and we went right away to Asep Stroberi restaurant and ate there. Right after eating in Asep Stroberu we went to Cangkuang Temple in there me, Kei and Atiqa took quite a lot of pictures. After that we were so tired and went back to Kampung Pulo, which is a museum. After a long trip we went to thevilla in Sumber Alam Resort.

On the second day we woke up at 5:30 and at 7:00 we had breakfast in our villa. Around 9 or 10 o’clock we left to go to Chocodot Factory. After going to the Chocodot Factory we went to the Rose Garden Situhapa in there me, Kei and Atiqa took a lot of really nice pictures. I really enjoyed it there. We also had our lunch there too. After eating lunch we went to the Eagle Conservation Centre. After that we went to KAmojang Ecoark. We did Flying Fox there and archery.

The last day there, the 3rd day, our last trip is to Kampung Naga. After Kampung Naga we went to the souvenir shop. After the souvenir shop we went back to the bus and went back home. I reached home around 11:30pm. I felt tired and happy to see my family.